Porvoon Akilleksen pyöräilyn historiaa

Pyöräilyjaoston perustaminen vuonna 1911


Vuonna 1902 17. lokakuuta perustetaan Borgå Nykterhetsvänners Gymnastikklubb, BNV:s Gymnastikklubb.   Seuran nimi muutetaan vuonna 1906 nimeksi Gymnastik- och idrottsföreningen Akilles ja Akilleksesta tulee itsenäinen yhdistys. Painonnosto ja paini ovat alkuaikojen ykköslajit, jalkapallo otetaan seuran ohjelmaan  vuonna 1907.


Akilleksen pyöräilijöitä vuodelta 1912.

Vuonna 1911 pyöräily tulee mukaan Akilleksen ohjelmaan. Vuonna 1917 shakki ja vuonna 1920 perustetaan Akilles "hockeyklubb", joka on jääpallojaoston edeltäjä. Nyrkkeily tuli seuran ohjelmaan ensimmäisenä seurana Suomessa vuonna 1923.

Ensimmäiset Porvoon Ajot ja varhaiset menestyksen vuodet


Historian ensimmäiset Porvoon Ajot ajettiin vuonna 1926. Aloitteen Porvoon Ajojen järjestämiseen teki Akilleksen ensimmäinen pyöräilylegenda Raul Hellberg. Raul Hellberg oli myös ensimmäiseten Porvoon Ajojen voittaja.
Raul Hellberg osallistui vuonna 1928 olympialaisiin ja sijoittui maantieajossa kymmenenneksi. 


Ensimmäiset Porvoon Ajot

Akilleksen pyöräilijät Raul Hellberg ja Helmer Munter osallistuivat pyöräilyn maailmanmestaruuskilpailujen maantieajoon vuonna 1931 Kööpenhaminassa. Hellberg sijoittui hienosti kahdeksanneksi ja Munter oli 21.


Vuonna 1948 pyöräilijä Thorvald Högström osallistui Lontoon olympialaisiin, mutta joutui keskeyttämään maantieajossa. Neljän kilometrin joukkueajossa hän sijoittui suomen joukkueessa yhdeneksitoista. Seuraavana vuonna Thorwald Högström osallistui maantieajoon Kööpenhaminan maailmanmestaruuskilpailuissa, mutta joutui keskeyttämään.

50-luku


Nils Henriksson

Vuonna 1950 pyöräilijä Nils Henriksson oli mukana maailmanmestaruuskilpailuissa Moorsledessä Belgiassa, mutta joutui keskeyttämään.


Kuvassa Nils Henriksson, Andersson ja Thorwald Högström.

Pyöräilijöitä vuodelta 1952

Helsingin olympialaisissa vuonna 1952 pyöräilijä Ruben Forsblom starttasi maantiekilpailuun, mutta joutui hänkin keskeyttämään. Nils Henriksson puolestaan osallistui 4 km ratakilpailuun ja sijoittui viidenneksitoista. Saman vuoden Luxemburgin maailmanmestaruuskilpailuissa pyöräilijä Nils Henrikssonin epäonni jatkui , kun hän joutui keskeyttämään.


Ruben Forsblom

Vuoden 1953 Luganon maailmanmestruuskilpailuissa pyöräilijät Ruben Forsblom ja Nils Henriksson osallistuivat maantieajoon. Forsblom sijoittui sijalle 47 ja Henriksson keskeytti.

Vuoden 1956  maailmanmestaruuskilpailut pidettiin jälleen Kööpenhaminassa, jossa Nils Henriksson joutui keskeyttämään maantieajon.


Ole Wackström

Ole Wackström osallistui Hollannissa Zandvoortin maailmanmestaruuskilapiluihin vuonna 1959, mutta joutui keskeyttämään. Seuraavan vuoden maailmanmestaruuskisoissa Sachseringissä Saksassa Ole Wackström oli jälleen mukana ja sijoittui maantieajossa sijalle 62 ja 4 kilometrin rata-ajossa sijalle 25.


60-luku


Kaj-Uno Johansson

Vuonna 1961 pyöräilijä Kaj-Uno Johansson sijoittui Sveitsin Bernin MM-kisoissa 69. maantieajossa.


Vuoden 1967 Hollannin Heerlenin MM-kisoissa pyöräilijät  Ole Wackström, Yngve Tallsten, Eero Karhu osallistuivat kisaan mutta eivät sijoittuneet.  Eero Karhu ja Ole Wackström  keskeyttivät maantiekisan. Ole Wackström oli kuitenkin 21.  neljän km rata-ajossa. Lisäksi Yngve Tallsten ja  Ole Wackströn olivat mukana myös paritempossa.

 
Meksikon olympialaisissa vuonna 1968 Ole Wackström sijoittui  57. maantiekilpailussa  ja oli 16. 4 km rata-ajossa. Suomen joukkueessa Wackström sijoittui  sijalle 19 joukkuetempossa.


70-luku


Harry Hannus osallistui vuonna 1970 maantiekilpailuun Leicesterin maailmanmestaruuskilpailuissa Iso-Britanniassa. Hannus valitettavasti diskvalifioitiin. Joukkuetempossa Suomen joukkue sijoittui viidenneksitoista. Vuonna 1971 Mendrision maailmanmestaruuskilpailuissa Sveitsissä Harry Hannus sijoittui maantieajossa kahdenneksitoista ja Ole Wackström oli 89. Joukkuetempossa he sijoittuivat Suomen joukkueessa kymmenenneksi. 


Vuonna 1971 seuran nimi muutetaan nimeksi  Borgå Akilles- Porvoon Akilles.


Ole Wackström ja Harry Hannus  osallistuivat Munchenin  olympiakisoihin vuonna 1972. Molemmat joutuivat keskeyttämään  maantiekisan. Joukkuetempossa Suomen sijoitus oli 18.


Harry Hannus ja voittajan seppele

Vuonna 1973 Harry Hannus sijoittui hienosti kuudenneksi maantieajossa Espanjan San Sebastianissa ajetuissa maailmanmestaruuskisoissa.  Lisäksi hän sijoittui  14. 4 km rata-ajossa, Lasse Munther joutui keskeyttämään maantieajon junioreiden EM-kisoissa Munchenissa. 

Suuren voittajan on helppo hymyillä. Harry Hannus.

Seuraavana vuonna  1974 Harry Hannus oli 21.  maantieajossa ja  17. 4 km rata-ajossa Montrealin MM-kisoissa.  Magnus Mansner ja Lasse Munther osallistuivat junioreiden EM-kisoihin  Varsovassa. Vuonna 1974 syntyi myös vanhin voimassaoleva pyöräilyn Suomen ennätys, kun raudanlujana ja tinkimättömänä harjoittelijana ja kilpailijana tunnettu Akilleksen Harry Hannus ajoi tunnin ajon Suomen ennätyksen.  Hannus ajoi tunnin aikana 45,299 kilometriä. Ennätykset on tehty rikottaviksi, mutta Hannuksen ennätys on jo 39 vuoden ikäinen. Pari vuotta aiemmin pyöräilymaailman suurimpiin kuuluva Belgian Eddy Merckx ajoi tunnin ajon maailmanennätykseksi vuonna 1972 49,431 kilometriä. Eddy Merckxin ennätys kesti 28 vuotta ja kaksi päivää, kun Christian Boardman löi Mecrkxin ennätyksen peräti kymmenellä metrillä vuonna 2000. Hannuksen ennätys on yhä rikkomaton.


Vuoden 1975 MM-kisat ajettiin Liegessä. Harry Hannus keskeytti maantieajon ja sijoittui 13. 4 km rata-ajossa.  Junioreiden EM:ssä Suomea edusti Akilleksen joukkue Patrick Wackström, Magnus Mansner, Frank Högström ja Peter Backman : Joukkue sijoittui 21. joukkuetempossa.


Montrealin olympialaisissa vuonna 1976 Harry Hannus sijoittui 20. maantiekisassa ja 12. 4 km rata-ajossa.

Patrick Wackströn velodromilla

Patrick Wackström sijoittui 12. maantiekisassa ja 20. 3 km rata-ajossa junioreiden EM-kisoissa Goikissa Hollannissa. 


Venezuelan San Cristobalin MM-kisoihin vuonna 1977 osallistuivat Harry Hannus, Patrick Wackström ja Magnus Mansner.  Hannus sijoittui hienosti neljänneksi maantieajossa ja oli  13 4 km ratamatkalla. Wackström ja Mansner keskeyttivät maantieajon. Patrick Wackström oli  19. 1 km rata-ajossa. Neljän kilometrin joukkueajossa Suomen joukkue, Harry Hannus ja Patrick Wackström tulivat sijalle 13.


Harry Hannus

Nürnburgringin ja  Münchenin MM-kisoissa  vuonna 1978 Harry Hannus, Patrick Wackström ja Sixten Wackström menestyivät seuraavasti:  Harry Hannus sijoittui 13. maantiekilpailussa ja 12. maantieparitempossa yhdessä Patrickin kanssa.  Patrick Wackström sijoittui maantieajossa 89. ja neljän kilometrin joukkueajossa yhdessä veljensä Sixtenin kanssa kuudenneksitoista. blev 89. Sixten Wackström oli lisäksi 24. kilometrin rata-ajossa.  Samana vuonna junioreiden maailmanmestaruuskisoissa Sixten Wackström sijoittui hienosti 7. maantiekilpailuissa, viidenneksi 3 kilometrin rata-ajossa sekä 12. kilometrin rata-ajossa  New Yorkissa Yhdysvalloissa.


Vuoden 1979 MM-kisoissa Valkenburgissa Alankomaissa  Harry Hannus, Patrick Wackström, Sixten Wackström ja  Magnus Mansner taistelivat niin maantiellä kuin radallakin.  Harry Hannu oli 15. ja Magnus Mansner 85. maantieajossa. Joukkuetempossa Suomen joukkue Harry Hannus, Patrick ja Sixten Wackström sijoittuivat 15. Sixten Wackström tuli 21. jaPatrick Wackström 27. 4 km rata-ajossa, ja joukkueajossa Patrick ja Sixten olivat kuudensiatoista  Sixten sijoittui vielä  18. yhden kilometrin rata-ajossa.

1980-1989


Harry  Hannus, Patrick Wackström ja Sixten Wackström osallistuivat vuonna 1980 Moskovan Olympialaisiin. Hannus sijoittui  12. maantiekilpailussa, Sixten Wackström joutui keskeyttämään.  Joukkuentempossa Hannus ja Wackströmine veljekset olivat seitsemänsiä. Neljän kilometrin tat-ajaossa Sixten oli 11.


Akilleksen raudanluja nelikko isä Ole Wackström ja pojat Sixten ja Patrick sekä mestari Harry Hannus.

Seuraavana vuonna 1981  Patrick Wackström, Sixten Wackström ja  Magnus Mansner osallistuivat Prahan ja Brno MM-kisoihin. Joukkuetempossa he muodostivat Suomen joukkueen ja sijoittuivat 17. Neljän kilometrin ratakisassa Sixten 17 ja Patrick W 24. Joukkueajon neljällä kilometrilla veljekset olivat sijalla 11. 


Sixten Wackström saapuu voittajana maaliin

Vuoden 1982 MM-kisat pidettiin Leicesterissä. Harry Hannus sijoittui maantiekilpailussa 36,  Patrick Wackström keskeyttiJoukkuetempossa suomen joukkue Hannus ja Patrick Wackström joutui keskeyttämään.  4 km rata-ajossa  Sixten Wackström oli  28. Neljän kilometrin joukkueajossa Suomen joukkueen muodostivat veljekset Patrick ja Sixte ja sijoittuivat 16.
1983 pyöräilijät Harry Hannus, Patrick Wackström, Sixten Wackström ja Iris Karhu osallistuivat MM-kisoihin Sveitsin Zürichissa ja Alterheimissä. Joukkuetempossa suomen joukkue Harry Hannus, Patrick ja Sixten Wackström olivat sijalla11.  Hannu ja veljekset Wackström joutuivat keskeyttämään maantiekilpailun.


Los Angelesin olympiakisoihin 1984 osallistuivat Akilleksen pyöräilijöistä tuttu kolmikko Harry Hannus, Patrick Wackström ja ixten Wackström. Harry Hannus oli maantiekilpailun 31. ja Patrick Wackström  38.Joukkuetempossa Akilleksen kolmikko oli 13.  Sixten Wackström oli  4 km ratakisassa 20.


Patrick Wackström osallistui MM-kisoihin Bassanossa ja Giavera del Montellossa Italiassa 1985 .  Joukkuetempossa Suomen joukkuen ja Patrick sijoittuivat sijalle 19.  Maantiekilpailun Patrick joutui keskeyttämään. Samoissa kisoissa naisten maantiekilpailussa Iiris Karhu sijoittui 65.  Kimmo Karhu puolestaan osallistui junioreiden MM-kisoihin Stuttgartissa  ja sijoittui  74. maantiekilpailussa.

Vuonna 1986  Kimmo Karhu osallistui junioreiden MM-kisoihin Marokossa ja oli maantieajossa 101.

YLE:n ruotsinkielinen toimitus Sportmagasinet teki vuonna 1993 loistavan dokumentin porvoolaisesta pyöräilykulttuurista. Dokumentti löytyy oheisesta linkistä: http://svenska.yle.fi/arkivet/artikkelit/cykelkultur_i_borga_67258.html#media=67279

Dokumentissa haastatellaan useita porvoolaisden pyöräilyn suuria nimiä ja nykyisiä vaikuttajia. Eikä Porvoota pidetä syyttä "Suomen pyöräilyn Mekkana".

 

Porvoolainen pyöräilyn legenda Kjell Carlström lähetti tervehdyksensä tämän vuoden Porvoon Ajoihin. "Suomen vanhimpana kilpailuna Porvoon Ajot ovat vieläkin yksi Suomen kovimmista kisoista. Reitti on Suomen mittakaavan mittakaavan mukaan erittäin vaat

0
view.from Ari Perälä julkaisi kirjoituksen 07.04.2013
(609 kävijää ovat lukeneet kirjoituksen)

 

Kellun Terveiset Porvoon Ajoihin 2013

"Porvoolaisena olen aina halunnut kilpailla Porvoossa mikäli se on ollut mahdollista. Jo ensimmäisen kerran, kun osallistuin kilpailuun pidin siitä. Ei pelkästään minun kotikisana, vaan pidin itse tunnelmasta kilpailun ympärillä ja vaativuudesta, jotka vaikuttivat minuun syvästi.

Ensimmäisinä vuosina minulla itselläni ei ollut juurikaan hyviä tuloksia Porvoon Ajoissa, mutta toisaalta yritin parhaani mukaan auttaa joukkuetovereitani Mathias Hannusta ja Kristoffer Åbergia. Vuosien mittaan minulle karttui enemmän kilometrejä ja niiden mukana parempi kunto ja enemmän kokemusta. Porvoon ajot olivat kuitenkin aina erikoiset kisat ja vaikka olisinkin ollut erittäin hyvässä kunnossa ,ei ollut itsestään selvyys, että pystyisin ajamaan voitosta.

Henkilökohtaisesti olen pitänyt eniten kilpailureitistä, joka ajettiin 2000 luvun taitteessa muutamana vuotena. Siinä oli tarpeeksi tasaista ylämäkien välissä sekä tarpeeksi kova osuus pikkukierroksilla. Toisaalta myös reitti, mitä ajettiin 2009, oli minulle mieluinen. Mutta Suomen tasolle se oli ehkä liiankin vaativa reitti. Siinä oli nimittäin peräti kymmenen pikkukierrosta.

Porvoon ajoilla on legendaarinen status. Monet kovat pyöräilijät ovat voittaneet monta kertaa ja usein ulkomaalaiset ajajat ovat tulleet ajamaan juuri statuksen takia. Kilpailu on edelleenkin hyvä mittari, varsinkin nuorille ,jotka ehkä tähtäävät ulkomaille. Jos Porvoossa pystyy ajamaan hyvin, niin on oikealla reitillä.

En ihan yltänyt Harry Hannuksen lukemiin voittojen suhteen. Jokainen voitto, minkä saavutin oli kuitenkin erikoinen ja tärkeä. Tunnelma oli suurin piirtein samanlainen joka kerta kun tulin maaliin, väsyneenä mutta onnellisena. Voitto on joka kilpailussa hieno tunne, mutta laakerikranssin saaminen kaulan ympäri voittajana toi aina erikoisen juhlafiiliksen. Toivottavasti perinteet jatkuvat edelleen pitkään, jotta mahdollisimman monella on mahdollisuus kokea samat fiilikset!"

Terveisin
Kellu

Kjell Carlström