Akilles

Sisäänkirjautuminen

Kun mielenkiintoinen pyöräilyvuosi on tullut päätökseen, on aika luoda lyhyt katsaus kuluneeseen vuoteen ja kääntää katseet seuraavan vuoden harjoitteluun ja huhtikuussa alkavaan uuteen kisakauteen. Samalla Akilleksen Pyöräily haluaa lämpimästi kiittää tu

view.from Ari Perälä julkaisi kirjoituksen 21.03.2015
(3164 kävijää ovat lukeneet kirjoituksen)

Akilleen Pyöräilyn vuosi 2014 –paluu Suomen pyöräilyn huipulle

Akilles on pitkään loistanut poissaolollaan miespyöräilijöiden terävimmästä kärjestä. Ennen tätä vuotta Akilleen pyöräilijä oli viimeksi miesten maantieajon kärkikolmikossa neljätoista vuotta sitten, jolloin nykyinen Eliittitiimin valmentaja Patrik Hänninen otti pronssia. Kuluneen vuoden ehdottomaksi kohokohdaksi nousikin ammattiajajamme Joonas Henttalan hopeamitali miesten maantieajossa. Siitä huolimatta, että Joonaksen tiukka ohjelma ammattilaistallissaan Team Novo Nordiskissa antoi mahdollisuuden edustaa Akillesta vain kerran tänä vuonna, mutta sitäkin komeammin. Joonas Henttala osallistui kesällä miesten SM-maantieajoon ja pisti viime vuosien Suomen kiistattoman ykkösajajan Jussi Veikkasen enemmän kuin lujille. Polkupyörän mitan päässä voitosta ollut Henttala sai  hyytävissä oloissa ajetun 218 kilometrin maantieajossa upeasti hopeaa. Joonas Henttala valittiinkin Akilleen parhaaksi ajajaksi.

Henttalan SM-hopea näytti, että Akilles on oikealla tiellä kohti pitkän aikavälin tavoitettaan, olla Suomen ykköspyöräilyseura. Joonas Henttalan suorituksen arvoa nostaa kilpailun erittäin raaka luonne ja kylmyys. Lämpötila painui kisassa tuulen ja sateen myötä reilusti alle kymmenen asteen. Keskeyttäneiden määrä oli ennätyksellinen. Viimeiset kymmenet kilometrit Henttala taisteli kahden kovan TWD Länkenin ajajan Jussi Veikkasen ja Samuel Pökälän piin kovaa taktista ajoa vastaan, jonka ainoana tavoitteena oli Henttalan tiputtaminen kyydistä. Loppukilometreillä Henttala ja Veikkanen iskivät useasti toistensa pudottamiseksi. Äärirajoille  vietyjen miesten väsynyt taistelu pudotti Pökälän. Viimeiseen kaarteeseen kohmeisista miehistä Veikkanen pääsi puolipyörän mittaa edellä, ja tämä ratkaisi pelin. Maalissa pyörän mitta erotti voittajan ja haastajan. ”Maalissa Veikkanen tunnusti olleensa aivan loppu, ehkä yksi isku lisää olisi riittänyt Jussin voittamiseen”, Henttala kertasi kesän kisan tapahtumia, mutta lisää: ”Olin toki itsekin väsynyt”. Aluksi niukka tappio harmitti Joonasta, mutta nyt hän voi olla jo suoritukseensa tyytyväinen. Henttalalle jäikin ansaitun hopean jälkeen hyvin paljon voitonnälkää: ”Oma tieni vie ylöspäin, ja taistelusta Suomen ykkösajajan asemasta tulee lähivuosina kova.”  Tämä lupaa hyvää tulevalle kilpailukaudelle.

Kokenut Marek Salermo ajoi myös eliitissä kesän aikana vahvasti ja otti voitot sekä Nurmijärven että  Pyynikillä ajetusta Fuji GP:stä. Jussi Nummikko toi jälleen SM-mitalin radalta, tällä kertaa miesten 4 km rata-ajosta. Akilleen eliittitiimin kausi oli menestys, mutta myös epäonninen. Loukkaantumisten vuoksi Eliittitiimi ei päässyt kisaamaan täydessä iskussa missään vaiheessa. Kahdestatoista ajajasta peräti kuudella ajajalla oli jossakin kauden vaiheessa jokin paikka murtunut, oli murtuneita ranteita, sormia, käsivarsia, solisluita ja kylkiluita, jotka toivat eri mittaisia taukoja kilpailemiseen. Pyöräily ei ole suinkaan aivan näin vaarallinen laji. Tämä oli hyvin poikkeuksellista, nyt kasaantui hämmästyttävä määrä epäonnea ja onnettomia sattumuksia. Toivottavasti tässä oli jo mukana tulevankin vuoden epäonni.

Akilleen nuoret ajajat M-18-luokassa suorastaan dominoivat luokkaa Suomessa. Aleksi Hänninen nappasi kultaa maantieajossa ja kortteliajossa sekä yhdessä Niklas Henttalan kanssa paritempossa. Aleksi Hänninen palkittiin nuorisopokaalilla. Niklas Henttalan saalina oli kaksi kultaa ja hopeaa ja yksi pronssi. Seuratovereitaan vuoden nuorempi Jonas Nordström oli vakuuttava radalla ajaen 2 kultaa, lisäksi hän saavutti kultaa joukkueaika-ajossa.  Velipoika Joakim Nordström ajoi M-14-sarjassa radalla kaksi pronssia. Joakim Nordströmin ajo läpi koko kauden oli hyvää. Vilhelmiina Suvisaari N-16-sarjassa oli jälleen vahva, tuloksena oli kolme hopeamitalia ja yksi pronssi.

Akilleen paidassa debytoi kauden aikana myös 5 uutta nuorta ajajaa. Maantiepyöräuraansa aloittelevat sisarukset Simona ja Sandra Luts ajoivat hienosti Porvoon Ajoissa. Simona oli N-16 sarjan kolmas ja nuorempi Sandra N-12-luokassa toinen. Bianchi-cupin maastopyöräkilpailuissa loistivat 14-vuotiaissa ajaneet Patrik Arola, Mikko Öberg ja M-10-luokan Lucas Selenius. Patrik Arola valittiin myös seuran vuoden kehittyneimmäksi pyöräilijäksi.

Kausi oli Akilleelle hyvä, kilpailumenestys oli kohdallaan, saimme mukaan edustavan joukon pyöräilystä innostuneita yrityksiä ja pystyimme panostamaan uudella tavalla harjoitteluun ja kilpailuihin. Pyöräilykulttuuri on kehittymässä Porvoossa hyvään suuntaan. Menestys nostaa tunnelmaa ja intoa koko kaupungissa.

Kulunut kausi on ollut poikkeuksellisen työteliäs, sillä toimintamme on laajentunut ja uusia toimintamuotoja sekä omarahoitusta on pyritty voimakkaasti kehittämään. Taloudellisesti kausi on mennyt erittäin kunniahimoisen ja tavoitteellisen budjetin mukaisesti. Eliittitiimin kilpailukyvyn kehittäminen ja yhtenäisen ilmeen luominen kalustohankinnoilla on ollut yksi kuluneen kauden suurimpia riskisijoituksia, mutta pyörien kysyntä oli hyvä. Kaikki pyörät myytiin suunnitellusti.

Laajemmin tavoitteenamme on ollut porvoolaisen pyöräilykulttuurin kehittäminen. Tässä on epäilemättä otettu iso loikka. Perustan tälle on luonut Akilleen nousu jälleen tavoittelemaan tärkeimpien kisojen voittoa. Tämä on saanut mielenkiinnon nousemaan Porvoon seudulla, ja myöskin paikallinen media on ollut aktiivisesti rakentamassa ilmiötä näyttävillä jutuillaan pitkin kautta. Sosiaalisessa mediassa Akilles Pyöräily loi keväällä julkiset Facebook-sivut, Porvoon Akilles cycling, joista on kauden aikana kehittynyt Suomen suosituin pyöräilyseuran sivusto. Myönteisen pyöräilykulttuurin kehityksestä kertoi myös poikkeuksellisen hieno tunnelma tämän vuoden Porvoon Ajoissa, kun seuran ajajat Marek Salermon johdolla taistelivat voitosta. Samoin elokuun alussa järjestetyt ensimmäiset Porvoon Kuntoajot koettiin eteläsuomalaisten harrastajien piirissä hyvin positiivisina. Osallistujatavoite ylittyi ja perinteiseksi suunniteltu kisa sai hyvän positiivisen startin ja kaiun.

Tulevan kauden harjoittelussa edetään hyväksi havaittuja menetelmiä käyttäen: Suoleiri joulukuussa, Pajulahden testit tammikuussa, etelän leiri Mallorcalla maaliskuun puolivälissä, pari leiriä keväällä. Eliittitiimi säilyy kokoonpanoltaan samanlaisena, uutena tiimiin on tulossa ehdokasjäseneksi enemmänkin hiihtäjänä tunnettu Anssi Kesonen. Anssi osoitti sitkeytensä miesten ankarassa ja hyytävässä maantie-SM:ssa sijoittumalla kahdenneksitoista. Anssi haluaa tulla joukkueeseen auttamaan seuran kärkiajajia palkíntopallille.

Yksi tavoitteistamme on auttaa nuoria ajajia kansainvälisille areenoille. Niklas Henttalalle avautui hienosti tilaisuus päästä ajamaan ruotsalaiseen erityisesti nuoria ajajia kehittävään Team Blitz-Merida-talliin. Niklas tulee ajamaan muutamia kisoja kauden aikana Suomessa Akilleen edustajana. Aleksi Hännisellä oli myös kysyntää ulkomailla, mutta Aleksi katsoi parhaaksi suorittaa ylioppilastutkintonsa loppuun ennen ulkomaille siirtymistä.

Into on tiimissä kova ja innostuneena odotamme tulevaa kilpailukautta.

Akilleen pyöräily toivottaa kaikille ystävilleen innostavaa ja menestyksellistä uutta vuotta 2015.

Akilles Cycling Twitter